Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gitana

17 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Omdat ik steeds weer te vraag krijg of ik nog het vrijwilligerswerk doe. Zal ik hier een stuk daaraan wijden.
Ja ik doe het nog steeds en nee het was heel anders dan ik ooit voor ogen had. Ik probeerde zo blanco mogelijk er in te stappen, maar helemaal lukt dat natuurlijk nooit.

Ik houd me de laatste 3 weken voornamelijk bezig met de creche kinderen. Dus kinderen waarvan de ouders werken en die dus opgevangen moeten worden. Het gaat om baby's en peutertjes, tussen de 0-2 jaar. Dus ik loop de halve dag snotneusjes te vegen en poepluiers te verschonen. Het spelen en verzorgen van de kleintjes is ontzettend leuk en geeft ook veel voldoening. Niets is natuurlijk leuker, als je 's ochtends aan komt lopen dat ze je herkennen en beginnen te lachen. En gaan huilen als je weggaat. Dat streelt een mens ego ;-). Vooral ook omdat ik in Nederland iets totaal anders doe.
Met de kinderen van het tehuis heb ik een middag huiswerkklas meegelopen, maar ik vond dat minder leuk als met de kleintjes. Wat me wel opviel is dat ze een grote leer achterstand hebben. Het was een klasje van eerste jaars (groep 3) kinderen en ze moesten de letter a en aa schrijven. Daar hadden ze ontzettend veel moeite mee, er zaten ook een aantal zitten blijvers tussen en die lukte het ook nog niet. Maar als het eenmaal lukte, waren ze ook ontzettend trots op hun zelf. De reden waarom ik me een beetje op de achtergrond houdt wat de tehuis kinderen betreft, is omdat er heel veel anderen vrijwilligers rondlopen die er 1. helemaal in zitten, 2. eager en vol enthousiasme zijn, 3. en die gezien hun achtergrond meer voor de kinderen zouden kunnen betekenen. Daarom heb ik het voor mezelf losgelaten en doe ik gewoon mijn eigen ding en wat ik zelf goed acht. Volgende week gaan we samen met mevrouw Lottie en alle andere vrijwilligers een eind evaluatie houden. Ook gaan we een leuke ochtend organiseren waarbij we gelijk afscheid zullen nemen. En dan zit het er bijna op, de kindjes maar toch ook wel de tantes zal ik missen. Want hoe dan ook je bouwt toch wel een band met ze op...

  • 18 November 2008 - 10:54

    Marlies:

    Hoi Gitana,
    Wat een verhalen weer en geweldig, die foto's. Wat een prachtig land is Suriname eigenlijk. En ja, het einde van je verblijf is al weer in zicht. Dat is snel gegaan, voor mijn gevoel was je nog maar net weg. Volgens mij heb je genoten. Ben benieuwd of je verblijf daar naar meer smaakt. Nog hartstikke veel plezier gewenst voor de tijd die je daar nog rest.
    Liefs,
    Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gitana

Sinds lange tijd ga ik mijn moederland bezoeken. Ik zie het niet alleen als een verrijking, maar ook als een zegen dat ik in staat ben gesteld om dit doen. Ik wil dan ook iedereen bedanken die mij heeft geholpen en gesteund om mijn droom te realiseren. xxx Gitana

Actief sinds 16 Sept. 2008
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 19409

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2008 - 06 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: