Bosrokoman - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu Bosrokoman - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu

Bosrokoman

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gitana

16 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Om technische redenen heb ik dit bericht opnieuw moeten schrijven en gelijk aangevuld. Donderdag 13 november heb ik een boottour op de commewijnerivier gemaakt, langs enkele plantages. Ik was toch wel heel erg nieuwsgierig geworden na de boeken die ik gelezen had hierover. En het was de moeite waard!

Met een boot, genaamd "Bosrokoman" die aan de pier lag van het hotel Torarica, vaarden we de Suriname rivier af die op een gegeven moment overgaat in de Commewijne rivier en uiteindelijk uitmondt in de Atlantische oceaan. Je kunt letterlijk zien hoe ze samen komen, de rivieren bevatten het bruinige water en de oceaan is groenig. Langs de route vaarden we langs de ambtswoning van de Nederlandse ambasade en de kunstenaar Anton de Vries die er naast woont. In de verte was ook de woning te zien van Clarence Seedorf en het huis van Desie Bouterse. En tenslotte langs het oudste nu nog bestaande plantagewoning, nog geheel in oude stijl. Helaas was het verval al toegetreden omdat het niet meer onderhouden wordt. Het is nog steeds in handen van een familie die er één miljoen euro voor vraagt. Het is dan ook niet gek dat het huis al ruim 10 jaar leeg staat...

Als eerste deden we het museum Nieuw Amsterdam aan. Om daar te komen maakte we een wandeling over het fort. Nieuw Amsterdam is gebouwd om verdediging te kunnen bieden tegen gevaren uit zee, maar ook voor de weggelopen slaven. Het is gebouwd in een stervorm en men had uitstekend zicht op het water. Op iedere punt van de ster waren een tweetal kanonnen opgesteld en er was sprake van een buiten en binnenring. Nieuw Amsterdam zou je kunnen beschouwen als een openluchtmuseum, waar men getracht heeft verschillende tijden bij elkaar te brengen. Er zijn voorwerpen tentoongesteld uit de slaventijd, maar ook uit de eerste en tweede wereld oorlog. Ook vindt men er de oudste bestaande kruithuizen uit de plantagetijd. Daarnaast kan er ook een blik geworpen worden op de gevangenis, die nog tot deze eeuw dienst heeft gedaan om militairen vast te zetten.

Vanuit Nieuw Amsterdam stapten we weer op de boot en bezochten de plantages Frederiksdorp en Johan & Maragareta. Beiden zijn voormalige koffieplantages geweest. De eigenaar van het Frederiksdorp heeft samen met zijn vrouw eerder landbouw en veeteelt bedreven. Maar niet zolang geleden zijn ze overgeschakelend op toerisme. Ze hebben toen eerst alle historische gebouwen in hun oude glorie hersteld. Men kan nu appartementen huren of een volledig plantagewoning (voormalig directeurswoning). Het is een ontzettend mooi project en het geeft je een goed beeld hoe het er in die tijd uitgezien moet hebben. We hebben er ook een heerlijke lunch genuttigd. Na nog een aantal bezienswaardigheden bekeken te hebben was het tijd om af te koelen, middels een verfrissende duik in de Commewijnerivier. De knaller van de dag was het feit dat we wilde dolfijnen hebben gespot. Helaas kwamen we er niet dicht genoeg bij om ze goed te kunnen vastleggen op camara. Maar het was fantastisch om te zien. En ook tevens een mooie afsluiting van een geslaagde trip :-)

  • 17 November 2008 - 07:42

    Julia:

    Jeetje wat een mooi stukje geschiedenis zeg!!! En de foto's mooi hoor.

  • 17 November 2008 - 08:59

    Leontine:

    Ik ben elke keer weer onder de indruk van je belevenissen en foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gitana

Sinds lange tijd ga ik mijn moederland bezoeken. Ik zie het niet alleen als een verrijking, maar ook als een zegen dat ik in staat ben gesteld om dit doen. Ik wil dan ook iedereen bedanken die mij heeft geholpen en gesteund om mijn droom te realiseren. xxx Gitana

Actief sinds 16 Sept. 2008
Verslag gelezen: 908
Totaal aantal bezoekers 19403

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2008 - 06 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: