Fatima oord - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu Fatima oord - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu

Fatima oord

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gitana

11 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Vandaag ben ik door een goede kennis van mijn moeder uitgenodigd om naar een afscheid te komen, georganiseerd voor een vrijwilligster genaamd Caro Esseboom. Zij heeft een half jaar vrijwilligerswerk verricht in een bejaardentehuis genaamd "Fatima oord". Een van de weinige centra's voor ouderen die Suriname rijk is. Zij is woonachtig in Nederland en heeft dit werk met veel overgave en enthousiasme gedaan. Ze begon met het aanpakken van het magazijn, het opruimen en herindelen hiervan. En is geeindigd met schilder en knutsel lessen te organiseren voor de ouderen. Sommige hebben daarbij talenten ontdekt waarvan ze niet voor mogen hielden dat ze die bezaten. Ook ging zij regelmatig als begeleider mee als er tripjes werden georganiseerd. Reden te meer dus om haar niet stilletjes te laten gaan. Weken aan een zijn er voorbereidingen getroffen om er een leuke, maar ook waardevolle ochtend/middag van te maken. De gemaakt schilderen van de bewoners werden tentoongesteld en konden worden gekocht. Ook waren er spreuken in lijstjes, zelf gemaakte kettingen en oorbellen, verjaardagskalenders, sieradenkisjes e.d. te koop. Daarnaast was er de mogelijkheid om tegen een kleine vergoeding hapjes (koeken, pannekoeken, bara's) en drinken (gemberbier, frisdrank en soft) te kopen. Ook werden er loten verkocht waarmee kleine prijsjes te winnen waren. Alle opbrengsten komt ten goede van het tehuis. Ook de ouderen zijn een vergeten groep hier in Suriname. En in het fatima oord, worden ze in staat gesteld op een menswaardige manier van hun laatste dagen te genieten...

Als afscheidpresentje kregen we een leuke tekst uitgedeeld, die ik jullie niet wil onthouden.

Een recept voor het nieuwe jaar;

Men neme 12 maanden en ontdoet deze van alle akelige gebeurtenissen, teleurstellingen en angsten.

Snijd deze in porties van 30 of 31, zodat de voorraad precies voor 1 jaar genoeg is.

Iedere dag voegt men hier aan toe:
* 1 lepeltje werk
* 1 lepeltje humor
* 3 eetlepels optimisme
* 1 portie vertrouwen

Het geheel werkt men af met:
* 1 theelepeltje tolerantie
* 1 korreltje geduld
* 1 snufje tactgevoel

De hele portie wordt nu met een flinke scheut liefde overgoten. Nu het gerecht klaar is kan men het nog versieren met een takje begrip.

Men serveert dit gerecht iedere dag met vriendelijke woorden en een stralende lach!! ;-)

• 11 Oktober 2008 - 22:28

Yvonne AA:

Techniek staat voor niets. Je fietst. Geweldig. Dat het daar kan. Keep the stories coming. Heerlijk om te lezen. Knuffel

• 12 Oktober 2008 - 09:05

Joke En Tamara Uit A:

Hé Gi, Je bent helemaal aan het genieten en cultuur proeven,dat blijkt wel uit alles wat je schrijft. Enne wat zul jij slank worden in jouw Suriname met een buitensauna en geen trek meer in eten. Sonja Bakker is hier niets bij. Grapje.

Het klinkt allemaal erg goed het is leuk om de verhalen te lezen. Wij wensen jou verder nog veel ervaring, vooral veel inspiratie en heel veel plezier in wat je doet.
    Joke en Tamara uit het mooie Arnhem.

• 12 Oktober 2008 - 19:52

Leontine:

Ha dame, wat een indrukwekkende verhalen. volgende keer dus speelgoed naar Suriname sturen! Morgen begint het echte werk dus.. succes! en dat gerecht wil ik ook uitproberen...

• 16 Oktober 2008 - 12:49

Joke En Tamara Uit R:

hoeveel jokes en tamaras ken jij????
    kleine wereld!!!
    ziet er goed uit! zullen we samen dat mooie gerecht van je in su kokkerellen!!!