Eerste werkdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu Eerste werkdag - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu

Eerste werkdag

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gitana

13 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

What a day, what a day! Het was pittig en afmattend. Ik moest om 7 uur beginnen, dus om 6:15 uur zat ik al op mijn fietsje. Heerlijk wanneer het nog zo rustig en koel is! Deze keer, na onderweg al gevraagd te hebben reed ik wel direct goed en kwam ik een kwartier voor 7 uur aan. De stipheid zit er nog wel in hoor ;-). De kinderen van de creche kwamen een voor een binnen druppelen. Er vloeide her en der de nodige tranen, maar daar werd weinig aandacht aangeschonken. Nadat de andere vrijwilligster binnen kwam, zijn we met een jongetje naar een polikliniek gegaan om zijn wond even te laten verzorgen. Hij was eerder uit bed gevallen en had een enorme wond op zijn voorhoofd opgelopen.
Eefje was vorige week met hem geweest en had toen een 1,5 uur moeten wachten. Dus we vreesde het ergste, maar gelukkig konden we direct doorlopen omdat ze werd herkend. Hier geldt nog altijd als ze je kennen krijg je sneller iets gedaan! Het was overigens een behoorlijke stukje lopen naar de poli en de zon begon al genadeloos te schijnen. Onderwijl kwamen we ook langs een illegale vuilnisbelt, wat je hier overigens wel vaker ziet. Langs de kant van de weg wordt gewoon afval gedumpt en niemand kijkt er naar om. Ik zag zelfs maden kruipen, echt afschuwelijk! En zo zonde ook...

Maar goed terug gekomen zijn we met de aller kleinste aan de slag gegaan. Voor zover dat kan, met de middelen die je hebt. De kinderen hadden niets om mee te spelen, dus ben ik naar tante Lottie gegaan. Van haar kreeg ik een zak met speelgoed, waar de kinderen bijna de gehele ochtend naar hartelust mee hebben gespeeld. Het was erg leuk om met de kleintjes bezig te zijn, ze zijn zo lief en schattig. En je ziet dat ze echt willen leren en dingen best snel oppakken, maar worden ze totaal niet uitgedaagd of gemotiveerd.
Leuk verhaal is ook nog te vertellen over een kleintje die in een emmer met water is gaan zitten. We zaten met een aantal te spelen op de grond en tant Nita, was er blijkbaar een kwijt. Dus die ging kijken waar ze was gebleven. Op een gegeven moment roept ze ons om te komen kijken. Was mevrouwtje in een emmer met water gekropen, die er stond om kindjes te wassen. We kwamen niet meer bij van het lachen en ik heb direct een foto van haar genomen. Ik gaf haar geen ongelijk, het was ook erg warm!

Zover de eerste helft van de ochtend, die op een gegeven moment toch ook wel erg lang was. Omdat je ook zo weinig kunt. Er was een sterfgeval dus moesten we de groep van de naschoolse overnemen. Wel! dat was andere koek! De kinderen waren druk, onbesuist en baldadig. Gewoonweg omdat ze zichzelf moesten vermaken. Met de blokken die we eerder voor de kleintjes hadden gebruik, mochten ze even spelen. Eerst ging dat nog vrij netjes en werden er mooie creaties gebouwd, maar al gauw werd er mee gegooid en soms zelfs bijna hersens ingeslagen. Ook moest er worden gegeten, wat een nog grotere zooi achterliet. Terwijl er ook nog eens kinderen binnen druppelde die van school afkwamen. Alles sprong over mekaar, met elkaar, stoeide met elkaar en rende door de ruimte. Ik probeerde al het rijst wat er op de grond was gevallen bij elkaar te vegen, want het was een grote puinhoop. En ondertussen ook kinderen uit elkaar te halen, ze te voorzien van water en ook nog aardig te blijven ;-)
Ik was gesloopt na afloop! Als ik dit dagelijks zou moeten doen, dan zou je me kunnen wegdragen. Mijn waardering voor diegene die dit dagelijks doet!
En natuurlijk moest ik na afloop nog die fijne fietstocht naar huis maken, ik denk dat ik in die 45 minuten zeker 2 tinten donkerder ben geworden!

  • 14 Oktober 2008 - 06:14

    Leontine:

    als je bij elke fietstocht 2 tinten donkerder wordt, kom je wel heel blacka terug!

    wat een verhaal joh, je kunt straks een heel boek schrijven. Gelukkig ben je wel wat gewend aan gekkigheid en drukte, bijvoorbeeld als Quentin en David samen spelen, maar ja, dat zijn er maar 2 tegelijkertijd. Hier kun je zeker je creativiteit kwijt!

  • 14 Oktober 2008 - 06:27

    Julia:

    Zo zo fietsen, volgens mij val je zo wel goed af hahahahhahaah!!! Maar jee wat 1e werkdag, dat wordt zeker wennen vooral in die hitte..

  • 14 Oktober 2008 - 10:33

    Marlies:

    Hoi Gitana,
    Echt hartstikke leuk om je verhalen te lezen. Je schrijft 't zo dat het net is of ik er bij ben. Ik krijg het er zelfs warm van. Met de foto's erbij krijgen we hier in Holland een goed beeld. Doe ook de groetjes van mij aan Herbert als je hem nog een keer ziet.
    Veel sterkte de komende dagen in het kinderhuis. Het zal wel wennen denk ik. Misschien moeten we hier een aktie opzetten als je terug komt om het tehuis aan meer speelgoed te helpen ofzoiets.
    En geeft natuurlijk niet als je bruiner wordt, lijken je tanden nog witter, is bij mij ook zo. Nou, veel plezier en liefs,
    Marlies

  • 15 Oktober 2008 - 18:15

    Quen Rico Liona Kae:

    Zozo...jij en vroeg opstaan? Om 6.15 al op de fiets? Pas maar op, straks raak je er nog aan gewend!

    Zal vast niet ;-)

    Succes met de kids daar, is wel even wat anders als die zwaar uitgeruste kinderopvang hier met speelgoed te over en zelfs meerdere computers...maar goed..zichzelf vermaken kunnen ze zich hier dan ook niet meer pfff...

    Groetjes van ons alle 4!

  • 15 Oktober 2008 - 18:40

    Clif:

    Hye Zus,

    Even 'n berichtje van je little brother. Ik vind 't schitterend om je dagelijkse belevingen te lezen, je verwoordt het zo beeldig zodat ik het helemaal voor me zie. Is allemaal bestwel heftig daar wat je meemaakt in 't kindertehuis en weet zeker dat met jouw liefde en toewijding je zeker 'n flinke steen gaat bijdragen. I'm proud of you :-)
    Tan bun & wana bigi brasa
    Clif

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gitana

Sinds lange tijd ga ik mijn moederland bezoeken. Ik zie het niet alleen als een verrijking, maar ook als een zegen dat ik in staat ben gesteld om dit doen. Ik wil dan ook iedereen bedanken die mij heeft geholpen en gesteund om mijn droom te realiseren. xxx Gitana

Actief sinds 16 Sept. 2008
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 19416

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2008 - 06 December 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: