Citytrip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu Citytrip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Gitana Fraser - WaarBenJij.nu

Citytrip

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Gitana

06 November 2008 | Suriname, Paramaribo

Zo vandaag dus een stadswandeling door Paramaribo gemaakt. Zeer interessant. Het was een vrij grote groep bestaande uit voornamelijk jonge meiden die naar Su zijn gekomen voor stage of vrijwilligerswerk. Het aantal dagen dat ze hier al waren varieerde van 1 tot 2 dagen of al een paar weken en ook natuurlijk hoelang ze zouden blijven was divers. Er was er zelfs een bij die maar 2 weken in Su was voor haar werk. Wel grappig dat je dan met een grote groep voornamelijk blanke door de stad wandelt. Dat kan dan natuurlijk niet zonder dat je de nodige aandacht trekt. Al gauw werden de nodige ervaringen uitgewisseld en vragen gesteld over de vrijwilligersprojecten die een ieder deed. We hadden een leuke reisleidster genaamd Jacqueline. Een zeer opgewekte, enthousiaste en gedreven vrouw. Die onzettend van haar werk houdt, ook trots op haar land is en haar kennis op een leuke manier probeert over te brengen.

We zijn eerst richting de waterkant gelopen, langs het gebouw "De Waag" waar vroeger de slaven binnen kwamen en gekeurd werden voor de verkoop. Toen via het busstation, langs de veerdienst om naar de overkant te kunnen richting bijvoorbeeld Meerzorg. Om vervolgens bij de markt even een blik naar binnen te werpen. Waarvan werd gezegd dat je die bezocht moet hebben als je in Su bent. Ook werden we er op gewezen niet zomaar foto's van mensen te maken zonder daar vooraf toestemming voor te vragen. Daar is men niet altijd van gediend en je kunt daar vervelende reacties op krijgen. Vervolgens hebben we door het winkel gedeelte gewandeld, waaronder de Maagdenstraat. In deze straat kun je helemaal los gaan als je sieraden wilt scoren. Ik geloof dat ik nog nooit zoveel juwelierszaken in een straat heb gezien. We kwamen ook langs de bekendere punten zoals Krasnapolsky, Kersten, Kirpalani en het centrale postkantoor. Suriname kent veel oude gebouwen opgetrokken uit hout, maar met een stenen fundering. Er is gekozen voor hout omdat daar allereerst natuurlijk goed aan te komen is, maar ook omdat men dacht dat steen te warm zou zijn. Je ziet in de binnenstad ook veel huizen die op de Unescolijst staan. In 1821 heeft de eerste grote brand ruim 400 woningen rondom het gebied Onafhankelijksplein en waterkant verwoest. En in 1832 is er opnieuw door een brand 46 panden aan het westelijk deel van de waterkant in vlammen opgegaan. Dit heeft er toe geresulteerd dat er in de oudste gedeelte van Paramaribo overwegend 19de eeuwse architectuur te vinden is. Via het stadscentrum wandelden we vervolgens richting het historisch deel, via het presidentieelpaleis (onafhankelijkheidsplein), palmentuin naar Fort Zeelandia om vervolgens weer aan de waterkant uit te komen. Waar we de ochtend afsloten met een hapje en een drankje. Ik vond het interessant en ook fijn om het verhaal te horen hoe bepaalde zaken ontstaan zijn of het waarom van iets.

• 09 November 2008 - 10:12

Annemarieke:

Hallo Gitana, eindelijk heb ik d etijd gevonden om je berichten te lezen. Prachtig hoe je alles beschrijft, wat een ervaringen. Ik moet zeggen dat ik ontroert raak zoals je het kindertehuis en het fatima-huis beschrijft. En wat een prachtig recept voor alle dag! Kunnen wij wat van leren. Goed dat je naast je zware werk veel onderneemt en op avontuur gaat. Je werk valt wat tegen, maar het lijkt toch dat je daar werk van onschatbare waarde verzet, misschien niet zoals je bedacht had, mnaar zeker voor die kinderen. Geniet van wat je kan doen en van je omgeving. Wij missen je in ieder geval ontzettend. groet!

• 10 November 2008 - 07:36

Julia:

Leuk historie, altijd interessant!! Zo kom je je dagen wel door toch. Geniet ze nog he meid en je hebt nog ongeveer 4 wk te gaan.

Grtjes en tot gauw!!!

• 10 November 2008 - 09:14